تعلیم وتربیت ودموکراسی درقرن بیست ویکم

نادینگز در آخرین کتاب خود با عنوان «تعلیم و تربیت و دموکراسی در قرن بیست و یکم» به اندیشههای جان دیویی در اثر جاودانه «دموکراسی و تعلیم و تربیت» نزدیک میشود تا به بررسی مجدد اهداف تعلیم و تربیت و برنامهدرسی مناسب آن برای قرن بیست و یکم بپردازد. از منظر نادینگز، تعلیم و تربیت اقدامی با اهداف سهگانه است. این اهداف که ناظر به رفع نیازهای تمام قلمروهای زندگی میباشند، مسائل مربوط به امور خانوادگی، فعالیتهای حرفهای، و امور شهروندی را در بر دارند. نادینگز در این کتاب پرسشهایی انتقادی درباره اشتیاق مفرط به استانداردسازی، جستجوی بهترین راهحلها، و حمایت از جداسازی رشتهها مطرح میکند. او در فصلهای مختلف این کتاب به بررسی برنامه درسی لیبرال، آموزش حرفهای، بازسازی مقطع متوسطه، فعالیتهای فوق برنامه، شهروندی ملی و جهانی، تفکر انتقادی، و تربیت اخلاقی میپردازد. ادعای اصلی نادینگز در این کتاب این است که ما باید بهدنبال راههایی باشیم که تعهد و سرسپردگی ما به ارزشهای دموکراتیک را حفظ کند؛ ارزشهایی که از هنگام نگارش کتاب «دموکراسی و تعلیم و تربیت»، یعنی تقریباً یک قرن پیش، تا کنون با تغییرات اجتماعی گوناگون سازگار بوده است. او صرفاً به ارزیابی انتقادی عملکردهای تربیتی معاصر نمیپردازد، بلکه پویشی همیارانه و خیالانگیز درباره آینده دارد.
منبع:http://rmrahy.blogfa.com/post-187.aspx
عباس منصوری دانشجوی رشته ی علوم تربیتی گرایش نکنولوژی آموزشی مقطع کارشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز